26 martie 2010 – Mădălina Amon – Reflex

De Lucia Marginean la data March 26, 2010   in Rubrica PIESA ZILEI

Pentru această dimineaţă v-am pregătit o piesă de-a Mădălinei Amon, compusă în 2004 pe versurile poetului George Ţărnea. Olteanca Mădălina Amon a făcut parte din cenaclul Totuşi iubirea, înfiinţat în primăvara lui ‘90 şi care în decurs de zece ani a organizat aproape 700 de spectacole în toată ţara. Din păcate, Mădălina Amon face parte din categoria artiştilor care apar mai rar şi spre deloc pe scena muzicală.

E trist că ne-a prins din urmă avalanşa globală de purificare a naţiilor de valori şi ne-am pricopsit cu mulţi cântăcioşi semi-retarzi despre care auzim că iau premii valoroase şi-şi fac videoclipurile cu haine închiriate, iar cei care într-adevăr merită titlul de artişti, isi revarsă bunul simţ in muzica ce reajunge incet incet la urechile potrivite.

O dimineaţă aşa cum vă doriţi. happy

22 comentarii
Trimite un comentariu »

  1. Da, cu siguranta, Madalina Amon, este una dintre cele mai bune voci ale folkului romanesc. Fiind craiovean, stiu ca anul trecut a avut lansarea unui CD. (Au fost prezenti si alti mari cantareti, Raul si Lae, Valentin Moldovan si Magda P. Buica si Maria Ghiorghiu. Stiu deasemenea ca se ocupa de pregatirea a foarte multi tineri folkisti, care canta deja prin cluburile din oras. Alina Amon, fata Madalinei, este deja o solista cu experienta si se pare o compozitoare pe masura, dar putin rupta de latura stricta a folkului (Youtube). Prin Craiova a mai cantat in diverse spectacole, dar prin tara, la alte spectacole, nu prea merge si cu regret, nu stiu de ce? Piesa Reflex este super, dar eu sunt inebunit dupa Trei sferturi in cer si Generatie in blugi.

  2. Fratilor,nu contest valoarea vocii sau a interpretarii. Exista talent si acest lucru se simte, dar mesajul pesimist, de taiat venele e marea problema! 80% din folkul mostenit de la Cenaclu e o vaicareala implantata in RE minor! Trebuie sa depasim aceasta etapa, sa cautam mesaje pozitive, sa venim cu armonii mai variate, sa aducem bucurie in sufletele celor care ne asculta. Hai nu fiti tristi!

  3. Calin, meriti o bere/vin/cafea/suc ! Ai pus punctul pe i !

  4. @Calin: Cu ce e mai presus folkul de astazi decat cele 80 de procente de vaicareli implantate in RE minor, ca sa te citez? Cu absolut nimic. In afara de cativa tineri care se straduiesc sa scoata capul in lume si unii chiar o fac in mod stralucit (vezi Alina Manole), restul sunt o copie palida a Cenaclului. Eu te contrazic si spun ca Cenaclul Flacara a fost vatra de formare a multor folkisti care astazi sunt nume de seama in genul asta. Si care la vremea respectiva nu stiu daca prestau neaparat vaicareli. A, ca nu-l inghitim unii dintre noi pe Paunescu, de acord. Si ca oarecum multe dintre cantecele din perioada Cenaclului erau compuse pe versurile lui, iarasi de acord. Dar mi se pare putin deplasata afirmatia cu cele 80 de procente. Fara Cenaclu, folkul nu ar fi fost ce e azi (adica cu siguranta nu ar fi fost mai bun ca azi). Si comentariul asta nu s-a vrut o apologie a Cenaclului.

  5. Si totusi, ce este trist in “Generatie in blugi”? Sau ce are piesa “Reflex” cu Cenaclul. Sau chiar Madalina Amon cu Cenaclul.

  6. Si mai cred ca este o problema de remarcat. Pun pariu pe bere/suc/cafea/vin, ca orice folk-ist din “noul val” daca ar fi chemat la Cenaclu, nu ar mai dormi o noapte inainte, iar dupa, nu si-ar mai vedea nasul…Doar ca acolo, trebuie sa ai valoare, iar piesele si vocea sa fie capabile sa tina in priza mii de oameni. Spectacolele de folk de azi se tin cu salile jumatate, si aia plina de prieteni sau concurenti, iar in cluburi normal ca se cauta piese “vesele”. Parerea mea este ca de la “amortirea” Cenaclului, folk-ul a mers in jos, iar artisti de valoarea celor vechi, (cu mici exceptii) nu au mai aparut, si asta numai din lipsa unei SCENE adecvate si a lipsei motivatiei, chiar si financiate. Cati din noul val (vesel) sunt capabli sa tina, cu o chitara, un stadion, o piata, o polivalenta sau un teatru plin cu oameni.

  7. Comentariul meu a pornit de la piesa Madalinei Amon, dar ne putem extinde cat doriti. Piesa e formata pe structura clasica de acord minor. Din punct de vedere muzical, aceasta zona a compozitiei e cel mai usor de accesat, iar aceste acorduri le regasesti foarte des la multi cantareti. Reprezentativ pentru acest subgen al folkului este Vasile Seicaru, ca sa dau un exemplu concret si celebru. Deci ceea ce eu subliniez este 1. Cantonarea in aceeasi structura compozitionala si 2. Mesajul trist, de chin si resemnare, care, de cele mai multe ori vine asociat cu toamna sau cu ploaia, sustinut de gravitatea acordurilor minore. Nu spun ca subgenul acesta folk trebuie ras de pe fata pamantului! Unele astfel de melodii pot misca multe suflete, dar din pacate, prea multa lume dintre cei care canta nu pot depasi aceasta bariera. Poate am exagerat cu cele 80 de procente, dar 60 sunt sigur. In celelalte 40 raman Nicu Alifantis, Mircea Vintila, Ducu Bertzi, Stefan Hrusca si inca cativa ca ei. Aici m-am referit doar la Cenaclu. Mai e si Mircea Baniciu care vine din afara Cenaclului. Uitati-va la piesele lor, la ceea ce era Pasarea Colibri, si veti gasi consistenta, culoare si originalitate in compozitie si, ceea ce e cel mai important, mesaje pozitive, de inseninare!
    Am vorbit doar de compozitie si mesaj. Cenaclul ca o rampa de lansare fata de cluburile de acum, contextul social de atunci fata de cel de acum sunt alte mari capitole de discutat. Dar despre acestea, intr-o postare viitoare. Toate bune!

  8. Iese muzica buna si din acele acorduri, nu toata lumea e Paco de Lucia. Ca l-ai amintit pe Vasile Seicaru in zona componistica de care vorbesti, uita-te la succesul de public pe care il are, folosind respectivele acorduri. Acuma, fiecare canta cum crede de cuviinta si ce crede de cuviinta. “Subgenul asta al folkului” are foarte multi adepti si prinde. In viata nu poti vedea totul in roz, mai canti si despre lucruri triste. Nu trebuie neaparat sa-ti tai venele daca asculti.

  9. 1. nu tot ce prinde e si de calitate .
    2. tristetea e ok, da patetismul paunescian, nu prea.

    si nu-i vorba de tristete aici neaparat ci de o linie muzicala impusa de cenaclu flacara, de care tre sa scapam urgent ca vorba aia lumea se schimba, iar folku nu trebuie sa ramana ancorat in trecut, pentru ca asa va disparea, clar. dar din pacate si aici ne lovim de un cerc vicios si solutii nu prea vad. da in continuare sper ca si prin ceea ce facem aici o sa schimbam perceptia publicului asupra ce-nseamna folkul. ‘om trai si ‘om vedea !

  10. Dar nici ce nu prinde e neaparat de proasta calitate. Nu cred ca tot ce invoca tristetea in muzica folk se cantoneaza intr-un asa-zis patetism paunescian. Pe de alta parte, sunt unele directii in folk, ce se vor “noi”, dar care mie mi se par tragi-comice. Daca tot se vrea ceva nou si unii ascultatori de folk doresc ca acest gen sa scape de stigmatul Cenaclului Flacara, apai directia aia mi se pare total gresita. Decat aia, prefer Cenaclul.

  11. pai tocmai ca asta am zis ca una-i tristetea si total altceva e patetismu paunescian . poti sa-ti tai venele da cu stil si clasa. pana la urma nu tot ce e nou e bun si nu tot ce e vechi e prost, dar personal mi se pare aiurea ca tu, copil de 20 de ani crescut in “capitalism”, sa canti pe aceeasi linie ca predecesorii tai, sa nu aduci nimic nou, sa folosesti aceleasi clisee.
    nu tre sa scapam de Cenaclu, am scapat deja. problema e ca n-am scapat si de mentalitate.

  12. Ce ii opreste pe tinerii interpreti de muzica folk sa depaseasca linia predecesorilor? Aaaa, lipsa inspiratiei si a talentului.

  13. nu, contextu social-politic !!! sunt alte vremuri !!! de ce nu mai prinde cenaclu acum ?

  14. Pai no, atunci cantau despre libertate, cu goangele aferente, acum pot canta de cartier, de criza, de politica, stiu si eu… Nu stiu cat are de-a face contextul social-politic cu lipsa de interes pentru Cenaclu. Acum sunt mai multe optiuni in ceea ce priveste libertatea de exprimare (desi nici Cenaclul nu era chiar o libertate de exprimare), exista mult mai multe festivaluri, manifestari folk, unde isi pot expune talentul (cand acesta exista, bineinteles). Atunci, Cenaclul era printre putinele locuri unde puteau aparea pe o scena mare, in fata unui public numeros. Si era o chestie sa fii la acolo. Forma de manifestare gen cenaclu literar-muzical s-a cam perimat in zilele noastre. Si un factor important e si acela al asocierii lui Paunescu cu politica.

  15. Cantafabule, acum tu ai pus punctul pe i, bine de tot, si apast. Pai normal ca asta este principala problema, lipsa inspiratiei si a talentului. Cenaclul, oferea un mediu si o scena propice. Astazi, cluburile si micile cantari pe la palidele si uneori, chiar penibile festivaluri, ofera cu totul altceva. Nu cred insa nici ca Paunesecu a impus o linie a melodiilor, atata timp cat in Cenaclu se canta si Ruga pt. parinti si Generatie in blugi si Bob Dylan si Iris si Maria Tanase si lista e lunga rau…. Doar ca fiecare din noi, am retinut ce am vrut. Banuiesc ca este destul de greu pt un artist care a cantat ani la rand cu sali si stadioane pline, sa cante acum intr-un club, intr-un nor de fum, printre sticle de bere (putine cluburi fac exceptie) si uneori pe o suma (daca exista) mai mult simbolica de bani. Probabil este unul din motivele pentru care, unii din folk-isti cu nume prefera sa cante mai rar, doar acolo unde considera ca le este repectata valoarea, unde se simt probabil artisti, si isi castiga existenta din alte parti ale muzicii (v. Madalina Amon care asa cum am mai spus, pregateste copii si am inteles ca are si sonorizare pt spectacole mari, sau altii care lucreaza in radio sau tv). Deasemenea, nu cred ca Paunescu este cel vinovat de actuala directie pe care a apucat fenomenul folk. Inclin sa cred si eu, ca si Cantafabule, ca singurii vinovati de asta sunt tinerii din folk-ul nostru, care din pacate, atata pot, in contextul actual. Ca in fotbal. O parte din vina, o poarta insa si organizatorii de spectacole, (unii nici nu stiu ce inseamna folk) care ofera sonorizari de toata jena, ore si locati nepotrivite de spectacole, mediatizare ineficienta, etc). Dar, de foamea si prostia sunt mari pe plaiurile mioritice. Mai este ceva ,ce sincer nu inteleg, la Miragecj. De ce vrei sa scapam neaparat de fenomenul Cenaclu, cand clar a fost mult peste ce este astazi in ro. De ce sa incercam sa distrugem ceva ce a fost maret candva, fara a avea ce pune in loc. Folk-ul de azi , din pacate nu poate depasi stadiul de club. Asta este, se compune pt cluburi. Un Mercedes vechi il schimbi cu unul nou, nu cu o Dacie. Decat sa criticam si sa distrugem ce a fost, mai bine am incerca sa luam partea buna a “vechiului” si sa scoatem din nou folk-ul in Polivalente si Stadioane, normal, ajustat cu modernismul actual. Sa auzim numai de bine. PS. acum sariti pe mine, poate am fost prea acid.

  16. Paunescu, pe langa unele laturi negative, a facut si oferit doua lucruri geniale, care trebuie recunoscute, pentru acele vremuri.
    1. A oferit cantaretilor texte tocmai bune de compus.
    2. A gasit modalitatea de a scoate capul si de a oferi tuturor o scena, si publicului spectacole remarcabile, in contextul politico-social de atunci, cand orice cuvant putea fi interpretat.
    DE CE, astazi, noi sau cineva anume, nu mai este capabil sa gaseasca aceasta cale? Chiar sunt manelistii mai destepti? Ma intreb doar…de ce azi, cand totul pare mai usor, de la cuvant la mediatizare, este de fapt mult mai prost… de ce? Am citit articole despre ultimul Cenaclu, (daca a fost ultimul) in Plumbuita Bucuresti. Intre 3000 si 5ooo de oameni(depinde de sursa) Cate alte spectacole se mai bucura de atata mare de oameni? Deci cum nu prinde Cenaclul? Hai sa nu fim cu pata pusa pe el.

  17. Ma bucur sa vad asa mult interes! Numai ca argumentele voastre depasesc sfera subiectului. Eu vorbeam strict de melodie si mesaj ca stereotip, cu exemple concrete. Atat! Cat despre gusturile fiecaruia, vad ca e greu sa le sustineti obiectiv. Cu cat de departam mai mult de concret in incercarea de a ne impune punctul de vedere, cu atat mai greu ne va fi sa tragem concluzii intr-un dialog argumentat!

  18. Cenaclul Flacara – un subiect vast in istoria folkului romanesc! Dar sa le luam pe rand. Brand, context social, concurenta. Cenaclul Flacara era un brand sub care te puteai lansa mult mai usor. Lumea umplea stadioanele pentru ca pe afis scria CENACLU. Abia mai apoi ieseau la iveala unele nume. Cei buni au ramas si azi, iar cei multi s-au stins odata cu FLACARA. Deci aveai o expunere grozava, aveai sansa de a canta in fata a mii sau zeci de mii de oameni, organizat, platit etc. 2. Contextul social nu-ti permitea alte supape. Nu aveai atata libertate de a alege. Erai incolonat, directionat catre asa ceva. Imaginati-va o pestera cu o singura gaura spre lumina. E logic ca toti se vor imbulzi intr-acolo. Nu exista concurenata, alternativa. Sunt folkisti celebri care au trait din Cenaclu fara sa fi scos un album! Nici nu era nevoie! Revenim la pestera noastra. In momentul in care s-a rupt latul, dupa ‘90, s-a deschis si cutia Pandorei. Omul, in slabiciunea lui, a fost zapacit complet! Cluburi de noapte, MTV, Emisiuni, radioruri, reviste, forme noi si atractive de distractie, muzici de toate felurile, ritmuri noi etc. Iar cand in pestera ta iti vin toate acestea, nu te mai imbulzesti sa iesi cautand lumina. Sa nu divinizam Cenaclul. Tot acolo se canta si “Pustioaico, tu ai sange de vipera”. E limpede ca erau bune si rele, dar succesul era garantat pentru ca detineau monopolul! Succesul Cenaclului in zilele noastre, daca exista, e unul fals, sustinut de nostalgicii acelor vremuri. Oamenii lucizi, tineri, ancorati in prezent, nu pot raspunde la asa ceva. Provocarile si problemele zilei de azi sunt cu totul altele! Cat despre generatia tanara, e mult mai greu sa lupte cu tot ce a iesit din cutia Pandorei! Acum toti cauta sa vanda repede si mult. Iti garantez ca foarte putini din cei lansati cu Cenaclul ar fi reusit sa-si faca astazi un nume! Cat despre festivalurile folk, mai toate sunt facute in stil comunist, nesustinute de proiecte viabile. Domnii de la Cultura isi fac norma incasand banii, iar concurentii schimba premiile intre ei de la un an la altul. A treia categorie implicata aici, folkistii cu renume, isi iau si ei banii si isi vad de drum. Deci iata 3 paliere rupte total intre ele! Hai noroc!

  19. Calin, in cea mai mare parte ai dreptate, si ma bucur nespus ca esti unul dintre acei oameni cu care se poate discuta deschis. Doar ca discutia, care asa cum ai spus si tu a pornit de la Madalina Amon si a ajuns la Cenaclu si chiar la problematica muzicii folk mioritice, trebuie impartita in mai multe categorii:
    1. Cum se imparte folkul actual
    2. Ce este o piesa buna?
    3. Problema festivalurilor si ce este de facut.
    Am sa revin curand cu amanute si pareri, acum timpul nu imi permite, dar este un subiect demn de discutat.

  20. cine stie cum pot face rost de un CD Madalina Amon? Indragesc foarte mult toate melodiile ei si mi.as dori sa le am .Va rog cine ma poate ajuta???????????????

  21. Incearca aici, Mihaela: [email protected]

  22. “Dragute” comentarii, da’ versurile sunt ale lui George Tarnea, nu ale lui Paunescu…Chiar nu mai ascultam muzica, ci doar reclama??? E folk – nu e bine, e muzica de club – nu e bine, e vechi – nu e bine???????
    Fara Paganini, probabil, nu am avea jazz. Dar, sa-l aruncam si pe el la gunoi ca e depasit de mult, nu?
    Ce-ar fi sa ascultam muzica, vocile, versurile si sa nu uitam ca le comentam in functie de propria stare de spirit din momentul respectiv?

Comentariul tau :